شهید بهشتی عدالت عمومی را بر عدالت فردی ترجیح می داد
کد خبر: 3979946
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
رئیس کل دادگستری گیلان:

شهید بهشتی عدالت عمومی را بر عدالت فردی ترجیح می داد

رئیس کل دادگستری گیلان دستگاه قضایی را یادگار شهید بهشتی دانست و اظهار کرد: یکی از خصلت های بزرگ شهید بهشتی در تشکیلات قضایی این بود که همیشه عدالت عمومی را بر عدالت فردی ترجیح می داد.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، رئیس کل دادگستری استان گیلان، چهارم تیرماه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه رشت، با تأکید بر لزوم بزرگداشت شهدا، اظهار کرد: هفتم تیر فرصت مناسبی برای تجلیل از شهدای بزرگوار انقلاب به‌ویژه شهدای ترور و در رأس آنان شهید بهشتی است.

وی تجلیل و تکریم از شهدا را تجلیل و تکریم از ارزش ها، فضیلت ها و کرامات انسانی دانست و افزود: هرچقدر جامعه از شهدا دور شود، به ارزش ها و فضیلت ها بی اعتنایی کرده است. در واقع جامعه ای که در آن ارزش ها و فضیلت ها کمرنگ و گم شده، یعنی شهدا را از یاد برده است، زیرا شهدا احیاکننده ارزش ها و فضیلت ها هستند.

رئیس کل دادگستری گیلان حیات جامعه را در حیات ارزش ها و فضیلت ها دانست و اضافه کرد: اگر ارزش ها و فضیلت ها را احیا نکنیم، جامعه حیات ندارد و برای حیات جامعه باید بیشتر از شهدا بگوییم و ببشنویم و ببینیم و بخوانیم.

حجت الاسلام خلیلی وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) را احیاکننده ارزش ها و فضیلت ها دانست و بیان کرد: هرگز کسی از پیامبر(ص) در اخلاق و ادب سبقت نگرفته است؛ لذا همان‎گونه که پیامبر(ص) با ارزش ها و فضایل خود جامعه را احیا کرد، شهدا نیز با ارزش ها و فضایل عجین هستند و همین نقش را در جامعه ایفا می کنند.

وی خداجویی و خداخواهی را مهمترین ویژگی شهدا دانست و تصریح کرد: شهدا خداجویی و خداخواهی را در بین مردم تقویت می کنند؛ البته خداجویی و خواخواهی یک امر فطری است و خداباوری در ذات همه انسان ها وجود دارد و پیامبران تنها تقویت کننده و شکوفاکننده این فطرت خداجو و خداباور بودند؛ نه ایجادکننده آن.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه شهدا خدا را برای بشریت بهتر نمایان کردند، گفت: همان‌گونه که نگاه به عالم عبادت محسوب می شود، نگاه به مزار شهدا نیز به مثابه عبادت است، زیرا انسان را به یاد خدا می اندازد و او را به خداگونه شدن نزدیک می کند.

وی شهدا را مصادیق عملی اخلاق و مروت و شجاعت و ایثار و مردانگی دانست و یادآور شد: انسان به‌عنوان خلیفه الله هم نماینده خدا و هم نمایاننده صفات الهی است و لذا شهدا اسماء الهی را در جامعه متجلی کردند و پرتو صفات خداوند را در بین مخلوقات افکندند و انسان می‌تواند در این پرتوافکنی خدا را ببیند و خود را در محضر خدا احساس کند.

حجت الاسلام خلیلی با بیان اینکه شهید بهشتی در سلسله جلسات حزب جمهوری اسلامی به تبیین مواضع فکری خویش درباره دین می پرداخت، اضافه کرد: شهید بهشتی معتقد بود که با استدلال و برهان و عقل نظری می توان به خدا رسید، اما پیام «عشق» را به مخاطبان خودش منعکس کرد و فرمود «جوانان بیایید و عاشق شوید».

رئیس کل دادگستری گیلان دل انسان را خانه خدا دانست و یادآور شد: اگر بیگانگان در دل انسان صف بندی کنند، دیگر جای خدا نیست و هر کجا خدا نباشد، غفلت استوار می شود. لذا، عشق فاصله انسان با خدا را کاهش می دهد و می توانیم راه صد ساله را یک شبه طی کنیم.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی مخاطبان خود را دعوت به عشق کرد؛ نه فلسفه و فقاهت و مدیریت، اظهار کرد: همان‌گونه که امام خمینی(ره) فرمود «بهشتی یک ملت بود برای ملت ما» یعنی تمام خواسته های یک ملت در شخصیت این شهید بزرگوار متبلور شده بود. در واقع همه آرمان ها و آرزوها و خواسته های انسان در وجود بهشتی وجود داشت و ایشان از فردیت جدا شده و روح جمعی پیدا کرده بود؛ به‌گونه ای که تمام عواطف و احساسات فطری و عقلانی بشر در وجود او خلاصه شده بود.

حجت الاسلام خلیلی با اشاره به جنایت دشمنان در حق ملت ایران و گرفتن شهید بهشتی از انقلاب، بیان کرد: براساس بیانات رهبر معظم انقلاب، جای جلاد و مظلوم عوض شده و امروز با دولت هایی مواجه هستیم که خودشان را حافظ حقوق بشر می دانند، در حالی که جنایت های بی‌شماری را علیه ملت روا داشتند و ما را عزادار فرزندانمان کردند.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ همواره جای جلادان و مظلومان عوض شده است، گفت: بسیاری از جنایتکاران تاریخ خود را مظلوم جلوه دادند و خود را حافظ حقوق انسان ها معرفی کردند، لذا همین جنایتکاران بهشتی را از ما گرفتند و در جای جای کشور جنایت های سهمگینی انجام دادند.

رئیس کل دادگستری گیلان دستگاه قضایی را یادگار شهید بهشتی دانست و اظهار کرد: معمار کبیر انقلاب از شهید بهشتی خواست که به تشکیلات قضایی برود و یک نظام نوین قضایی را ایجاد کند. لذا، یکی از خصلت های بزرگ شهید بهشتی در تشکیلات قضایی این بود که همیشه عدالت عمومی را بر عدالت فردی ترجیح می داد.

حجت الاسلام خلیلی روان سازی و آسان سازی ساختارهای قضایی برای عموم مردم را مأموریت شهید بهشتی در دستگاه قضا دانست و اضافه کرد: آن نظام قضایی که شهید بهشتی متولی آن بود، در دسترس عموم مردم قرار داشته و دارد.

انتهای پیام
captcha